min (foto & bild)blogg

Isträd

Isträd

Var ute en sväng (två och en halv timme) i kylan igår och fotade. Ville ut och testade lite olika idéer jag haft. Vissa funkade, andra blev inte helt som jag tänkt mig.

En idé jag haft var att fota ett frostigt träd med blixt, och då menar jag en riktig blixt och inte den inbyggda.
Jag fick låna blixten som finns på jobbet igår, så då kunde jag testa det.

På bilden så står jag under trädet med blixten i handen och trycker av den manuellt samtidigt som jag tar kortet med fjärrutlösaren. Blixten gick visst inte styra från kameran utan annan utrustning som jag trodde. Hade en tanke om att blixten skulle kunna ställas in så att den skulle fyras av när kamerans blixt lyste upp, men det gick alltså inte.
Det här funkade ju också, tack vare den långa slutartiden.

Bilden blev kanske inte riktigt som jag tänkt mig men är ganska nöjd ändå.

Fler bilder från kvällen kommer nog komma upp på bloggen så småningom.

Ett svar

  1. Ping: Rondell « Blog Archive « Johan Hagströms Blogg

Kommentera

