min (foto & bild)blogg

Örebropanorama

Örebbropanorama

När jag var ute i förra veckan och fotade var en av de idéer jag vill prova att ta en panoramabild över Örebros skyline. För att få en hyfsat bra position att ta panoramabilden från klätttrade jag upp i Sörbybacken. Bara det var ett äventyr i sig i kylan och mörkret men det gick bra.

Bilden blev ganska bra men jag gjorde några misstag upptäckte jag när jag kom hem. För det första så var inte kameran helt horisontell så bilden lutade lite när jag satte ihop den men det gick lätt att fixa. Sen så använde jag auto vitbalans vilket gjorde att vitbalansen ställde om sig mellan de olika bilderna och gav de lite olika färgskiftningar. Använde även autofokus vilket gjorde att några av bilderna blev suddiga.

Så till nästa panoramabild blir det noggrannare uppställning av kameran, manuell vitbalans eller fota i RAW för att ha kontroll på färgerna och manuell fokus, kanske mindre bländare också för bättre skärpa över hela djupet.

Bilderna jag tog monterade jag sedan ihop med hjälp av Photomerge i Photoshop. Väldigt smidigt även om det tog en stund pga att bilden består av ganska många foton.
(Finns en guideModerskeppet.)

Du kan se större verisioner här:

1280×137

9551×1024

2 svar

  1. Ping: Skövdepanorama « Blog Archive « Johan Hagströms Blog

  2. Ping: Rondell « Blog Archive « Johan Hagströms Blogg

Kommentera

