min (foto & bild)blogg

Rynningeviken

Äntligen!
Har äntligen blivit klar med fotokursen jag påbörjade för två år sedan.
Lämnade in sista uppgiften i fredags kväll och fick den godkänd tjugo minuter senare. Snabba ryck på högskolan i Jönköping. 🙂 Jag fotade bilderna för ett tag sedan och skulle bara skriva dokumentationen men så hände det lite grejer som fördröjde det. 🙂

Kursen heter Visuella kommunikation och jag kan verkligen rekommendera den om man vill utveckla sitt fotograferande.
Vanliga fotokurser känns som om de oftast har upplägget ”vill du fota det här, använd dessa inställningar”. Denna kurs däremot handlar mer om hur man kommuniserar med bilder. Det tycker jag att jag lärt mig mer om också. Den har verkligen utvecklat mitt bildtänkande

Sista uppgiften gick ut på att berätta om en miljö i en bildserie om sex bilder och med bilderna bl.a. visa hur det känns att vistas i den miljön.
Bilderna och dokumentationen från uppgiften hittar du nedan.

Miljö

Naturreservatet Rynningeviken i utkanten av Örebro.

Budskap

Området som kallas Rynningeviken har tidigare varit soptipp och industriområde.
Idag är det ett naturreservat med rikt fågelliv och många trevliga promenadstråk. Det har blivit örebroarnas andningshål.
Det är många människor som kommer hit för att till exempel titta på fåglarna, promenera, motionera eller bara vara en stund. Det är en lugn plats med rekreation för både kropp och själ.

Innehåll

Mina bilder, förutom etableringsbilden och detaljbilden, är på människor som håller på med olika aktiviteter kopplade till rekreation. De t.ex. umgås med nära och kära, sportar eller bara sitter en stund.

Min översiktsbild (bild1) visar en centralplats i Rynningeviken, med raststuga, grillplatser, gångvägar och bänkar. Jag valde denna bild framför bilder från andra vinklar dels på grund av att det på de andra bilder kom med en klarblå bajamaja som blev ett störande blickfång och som inte gav det lugn som jag vill förmedla. Det var dessutom svårare att få bra separation av raststugan mot de träd som då hamnade bakom den. I den valda bilden får jag separation genom friläggning mot vattnet.

Bilden på kvinnan som matar änderna (bild4) är min mest komplicerade bild, med många detaljer. Huvudblickfånget är, enligt mig, kvinnan och änderna. De är bra separerade mot den ljusa marken. Hade ett annat utsnitt där änderna inte blev lika tydliga då de hamnade med en mörk träbänk som bakgrund vilket gjorde att de var svårare att se. Dessutom var det då en rökande kvinna som matade änderna, vilket passar dåligt med det budskap jag vill ge om platsen.
Andra blickfång i denna bild är kvinnan som pratar i mobiltelefon, det promenerande lite äldre paret och familjen som har fest inne i huset. Familjen tar kanske lite längre tid att upptäcka än de övriga blickfången då de inte är så bra separerade, men att de blir blickfång före t.ex. bänken, som är separerad mot den ljusare bakgrunden, eller soptunnorna, som är separerade genom avvikande färg, är för att de är människor som vi ha lättare att upptäcka.
En belöning som man kan se om man tittar längre på bilden är flaskorna till vänster i bild, som visar på annan typ av ”rekreation” som kan pågå på platsen.

Jag tog några bilder på kärlekspar som gick hand i hand men valde bort dessa till förmån för detaljbilden (bild5), då denna bild säger samma sak fast på ett mer abstrakt sätt. För de övriga bilderna var jag observerande fotograf, men för denna bild var jag regisserande då jag ”fyllde i” A hjärta S med hjälp av en nyckel då det var lite blekt.
Även fotograferingsbilden (bild6) har lite av det temat då man kan anta att de är ett par.

Form

Eftersom jag är utomhus och fotar har jag fått använda naturligt ljus. Det var vi fototillfället relativt mulet, vilket gav ett mjukt, jämt ljus. Det ger en lugn känsla (Konsten att ta vinnande bilder s. 169). Jag skulle kanske i vissa av bilderna rent praktiskt kunnat använda mig av en upplättningsblixt, men i och med att jag fotograferade som observerande fotograf så ville jag inte det. Hade jag använt blixt så hade människorna jag fotade lättare lagt märket till mig, som t.ex. kvinnan som matar änderna (bild4). Då stod jag och fotade i några minuter utan att de, vad jag uppfattade, la märket till mig. Jens Olof Lastein menade i lektion 7 att man vet aldrig vad som kan utspela sig på en plats om man väntar kvar där ett tag. I och med att jag dröjde kvar lite så fick jag en bild där det hände mer än på de första bilderna i serien.

Jag har valt att redigera mina bilder i den danska stilen, som Göran Segeholm pratar om i lektion 9, då jag tycker det passar med känslan jag vill förmedla i bilderna. Jag har dock valt att göra den lite mildare än vad den skulle kunna göras.
Den låga färgmättnaden som kännetecknar stilen passar med det lugn (Konsten att ta vinnande bilder s. 170) som jag vill få fram i bilderna. Däremot vill jag inte att bara ska vara lugnt, utan det är en plats där man kan hämta kraft och energi också. Då passar den ökade kontrasten som stilen också kännetecknas av bra eftersom hög kontrast ger dramatik och energi (Konsten att ta vinnande bilder s. 166).

Som min etableringsbild (bild1) valde jag en bild som är i stående format. Stående format sätter enligt Klas Öhling, i lektion 4, normalt fart på en bild, men eftersom det är stora enhetliga ytor överst och underst i bild (himlen och betesmarken) finns det ingenting där som är direkta blickfång, utan blicken håller sig främst i mitten av bilden, vilket dämpar rörelseenergin i bilden.
De stora enhetliga ytorna, främst himlen, ger i stället rymd i bilden, vilket ger en känsla av frihet.

Bilden på paret på bänken (bild2) valde jag en variant där de tittar åt samma håll. Blickar ger enligt Klas Öhling rörelseriktningar och om de går åt olika håll i en bild blir det spretigt och aktivt. Det gör att på de bilder där paret tittar åt olika håll känns det som det finns en spändhet mellan mannen och kvinnan som inte passar med det jag vill förmedla med mina bilder. När de tittar åt samma håll blir det dock mer harmoniskt.

Cykelbilden (bild3) valdes framför andra sportbilder för att få variation i motivpresentationen. De övriga bilderna, förutom detaljbilden, är helbilder eller totalbilder, så därför valdes denna bild som är mer åt halvbild, även om den inte är en renodlad sådan.
Bilden är komponerad så att cyklisten är på väg ut ur bild. Detta tillsammans med panoreringen och rörelseoskärpan ger en känsla av snabbhet och intensitet, som också förstärks av mannens fokuserade ansiktsuttryck.

Ett svar

  1. Ping: Gatufotografering On Ice « Johan Hagströms Blogg

Kommentera

